JE MEXCUSE QUE LE TEXTE EST EN N'EERLANDAIS MAIS PAS ENCORE TROUVE EN FRANCAIS
En fin de compte ,on ne peut pas!
Wat met de files?(quoi avec les files?)
Mogen we nu tussen de files rijden met een motor? Zijn we wettelijk in orde? We zochten dit even op voor je en stelden het op een rijtje.
Terug naar overzicht
Filerijden, dankzij wederzijds begrip sneller en veiliger.
Files kosten de automobilist veel tijd. Nog meer tijd kost het wanneer motorrijders in dezelfde lange rij moeten aansluiten, of wanneer motorrijders in plaats van de motor ook voor de auto zouden kiezen. Door motorrijders ruimte en aandacht te geven, profiteert de automobilist ook. Hoe ruimte en aandacht voor motorrijders kan worden gegeven en welke spelregels daarbij voor weggebruikers gelden, hebben we vastgelegd in een gedragscode. Als uitgangspunt geldt: door wederzijds begrip gaat het sneller en veiliger!
Om meerdere redenen heeft een motorrijder baat bij het passeren van een file van stilstaande of langzaam rijdende auto's. Eén ervan is van levensbelang: zijn veiligheid. Zonder kreukelzones, bumpers en airbags is een motorrijder die achter een rij auto's staat opgesteld zeer kwetsbaar bij kop-staartbotsingen. Omdat passeren op vele manieren mogelijk is, zijn er spelregels afgesproken over hoe een motorrijder een autofile passeert. Voordelen: u kunt beter elkanders gedrag inschatten en via 'wederzijds begrip' kunt u irritatie en ongevallen zoveel mogelijk voorkomen. Deze spelregels vormen samen een gedragscode.
Mag je wettelijk met een motorfiets door een file rijden?
Een motorrijder mag vanzelfsprekend niet zomaar blindelings tussen de files doorrijden. Hij moet zich rekenschap geven van een aantal ingewikkelde wettelijke regels. Spijtig genoeg kunnen we om deze complexe juridische regels niet heen en kunnen we enkel maar verwijzen naar de wetsbepalingen die van toepassing zijn.
In het kort samengevat zouden we kunnen stellen dat je als motorrijder enkel tussen files mag doorrijden indien de voertuigen effectief stilstaan.
Rechts inhalen is verboden (art. 16.3). Strikt wettelijk gezien geldt het inhalen slechts ten opzichte van voertuigen die in beweging zijn (art. 16.1). Als een motorrijder tussen een bewegende rij voertuigen verder rijdt, haalt hij dus meestal een aantal voertuigen langs rechts in en dat is verboden.
Indien de voertuigen stilstaan is er geen probleem want dan haal je wettelijk gezien niet in..., je 'rijdt ze voorbij'.
Het probleem waar een motorrijder mee geconfronteerd wordt is dat op bepaalde momenten met twee bestuurders naast elkaar op DEZELFDE rijstrook gereden wordt.
Misschien maakt de wettekst één en ander wat duidelijker:
ART. 16.2
""Wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 (=filerijden) wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen IN EEN ANDERE RIJSTROOK OF FILE niet als inhalen beschouwd."" Dus, indien men zich met twee (auto + motorfiets) op hetzelfde vak bevindt dan spreken we wel degelijk van inhalen als de auto gepasseerd wordt (voor zover ook deze in beweging is).Concreet samengevat:
-een motorrijder mag altijd tussen de files doorrijden als de voertuigen volledig stilstaan;
-als de voertuigen in file in beweging zijn, mag hij een voertuig over DEZELFDE rijstrook slechts langs LINKS inhalen. Hij mag een rijdend voertuig in file nooit langs rechts inhalen over hetzelfde rijvak, wél langs de rechts ervan gelegen rijstrook. (maar niet langs de pechstrook)
Verder mag je uiteraard nooit de algemene verkeersregels uit het oog verliezen:
ART. 16.5
""Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen..."" De motorrijder moet dus een voldoende veilige afstand bewaren tussen zijn en het in te halen voertuig. De wet zegt niet hoeveel die afstand juist bedraagt. Bij een eventueel incident zal een bevoegde rechter hierover uitspraak doen. Het komt erop aan gezond verstand te gebruiken.
Een ander artikel beschermt de motorrijder enigszins:
ART. 16.7
""Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren." Het is evident dat motorrijders hun snelheid moeten aanpassen aan de plaatselijke omstandigheden en zich moeten kunnen voorzien op mogelijke incidenten. Het is NIET zo dat autobestuurders moeten uitwijken om motorrijders vrije doorgang te verlenen. Zij moeten zich aanpassen aan de situatie op dat moment. Als de doorgang te smal wordt zodat de veiligheid in het gedrang komt, moeten zij wachten en in de rij aanschuiven. In geval van een aanrijding zal enkel een bevoegde rechtbank de zaak ten gronde kunnen onderzoeken en uitspraak doen.
GEDRAGSCODE IN FILES TEN BEHOEVE VAN MOTORRIJDERS EN AUTOMOBILISTEN
De gedragscode is een advies en is geen wettelijke regeling. U kunt er geen rechten aan ontlenen. Houdt een partij zich niet aan de gedragscode, dan betekent dit niet dat deze partij automatisch aansprakelijk is bij een ongeval. De gedragscode bestaat uit spelregels voor de automobilist Ã
n voor de motorrijder (zonder zijspan) en is alleen bedoeld om toe te passen bij stilstaand of langzaam rijdend verkeer op de Belgische snelwegen.
RAADGEVINGEN VOOR MOTORFIETSERS
Het voorbijsteken van een file
· Gebruik de ruimte tussen de files wachtende auto’s op een aangepaste manier. Normaal gezien is het niet toegestaan deze ruimte te gebruiken, maar het wordt getolereerd. Bij een ongeval kan de verantwoordelijkheid, in functie van de situatie en het gedrag van de motorbestuurder (gedeeltelijk) ten laste gelegd worden van de motorrijder.
· Pas uw snelheid aan bij het voorbijrijden van een bewegende file. Let erop dat het snelheidsverschil tussen u en de file niet hoger ligt dan ongeveer 10 km/u. Op die manier kan u nog altijd beslissen om niet in te halen als de situatie te gevaarlijk wordt.
· Neem uw plaats in de file terug in van zodra er sneller gereden wordt dan stapvoets. Maak gebruik van uw richtingaanwijzer om te verwittigen dat u wil invoegen.
· Vergeet niet dat automobilisten de neiging hebben om plots van rijvak te veranderen als er in de file “gaten” ontstaan. Pas er goed voor op ! Een reden te meer om in te voegen van zodra de file versnelt.
· Let op voor plots openzwaaiende portieren in een stilstaande file, vooral in de zomer.
· Gedraag u op dezelfde manier als u in het gezelschap bent van andere motorrijders. Rijd rustig achter mekaar door de file.
Een file. Wat doet u ?
· Als u een file nadert, kijk dan in uw achteruitkijkspiegels om te zien of er ook achter u nog auto’s zijn. Vertraag geleidelijk en trek de aandacht van de voertuigen achter u door gebruik te maken van uw waarschuwingslampen of uw stoplicht.
· Als u de laatste positie inneemt in een file, hou dan altijd voldoende afstand ten opzichte van het voertuig voor u en probeer, indien mogelijk, een plaats in te nemen tussen de in de file wachtende auto’s. Zij kunnen een eventuele aanrijding beter opvangen dan uw motorfiets.
Waar kan u in geen geval inhalen ?
· Sommige plaatsen van de weg mogen niet gebruikt worden als inhaalzone, zelfs niet door motorrijders. Het is verboden, maar ook gevaarlijk. Op sommige plekken van de openbare weg ligt soms heel wat rommel die kan leiden tot een lekke band of een valpartij.
· Maak nooit gebruik van de pechstroken, de afgebakende rijvakken bij wegenwerken (tijdelijk of niet), de gearceerde zones van op- en afritten van autosnelwegen, de beschilderde gedeelten van de weg en tot slot de geasfalteerde zones tussen de middenberm en de witte lijn die de linkerrand van de autosnelweg aanduidt.
RAADGEVINGEN VOOR AUTOMOBILISTEN
Laat wat ruimte
De motorrijders maken het liefst van al gebruik van de ruimte tussen de meest linkse file en de file auto’s aan de rechterkant daarvan. U maakt de inhaalbeweging veiliger door deze ruimte zo groot mogelijk te maken. Normaal gesproken volstaat het in het midden van uw rijvak te rijden, maar soms kan het zeer nuttig zijn om wat meer rechts of links te rijden (al naargelang het rijvak waarin u zich bevindt).
Let op bij het veranderen van richting
In een file rijden betekent soms dat u van rijvak moet veranderen bij een wegversmalling. Als u van rijvak verandert, geef dan duidelijk uw richting aan en kijk goed of u niet wordt voorbijgestoken door een motorrijder.
Doe uw portieren niet open
Een auto die in een file staat wordt al snel een “bakoven”. Doe echter uw portier niet open om frisse lucht binnen te laten en zorg ervoor dat uw passagiers het ook niet doen.
Met dank aan: Dirk Deckx (wegcode.be) en Stefaan van Hoeck (verkeerweb.be)
Febiac kan ook geraadpleeg worden
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=379le sage